Vuoden 2022 matkoja

Teatterimatka Kajaaniin tehtiin lauantaina 30.4.2022

Matkaan lähdettiin aamulla Huovarin linja-autolla lumihiutaleiden leijaillessa. Aamukahvit nautittiin Kärsämäellä Juustoportilla ja runsas, herkullinen ateria syötiin Kajaanissa ruokapalvelu Herkussa.

Zorro -musikaalia mentiin katsomaan Kajaanin vanhaan, tunnelmalliseen teatteriin. Vauhdikkaassa ja musikaalisessa esityksessä riitti nähtävää ja kuultavaa. Upeaa laulua, soittoa ja tanssia mahtavien lavasteiden ja vaatetusten kera. Rytmikästä ilotulitusta, miekkataisteluja ja tunteiden paloa, kuten esitteessä luvattiin. Aihe kosketti ajankohtaisuudellaan, olihan kyseessä ahdinkoon jätetyn kansan pelastamisesta.
Paluumatkalla todettiin yhteisesti musikaalin olleen voimaannuttava kokemus.

Oheisesta linkistä pääsee katselemaan kuvia ja tietoa musikaalista:

Käsityökerhon väki teki kevätretken Alavieskaan 31.5.2022

Ensin käytiin Tervon puutarhalla täydentämässä kesäkukkavarastoa. Auton peräkontin tila meinasi käydä ahtaaksi...
Toinen tutustumiskohde oli Eeli Design ja siellä oli ihmeteltävää ja ihasteltavaa sisällä ja ulkona, josta oheiset kuvat kertovat. Tottakai kotiin viemisiä ja lahjoja ostettiin.
Kaiken kruunasi kahvit ja käsityöideoiden vaihto paikan taiteilijan kanssa. Tyytyväisinä ja monta ideaa rikkaampana lähdettiin kotiin.

( Tekstin ja kuvat välitti Marja-Leena Korhonen, kuvia ottivat Hilkka Laurila ja Heljä Kangas )

Raahen reissu 11.7.2022

Maanantaina 11.7.2022 tehtiin kesäreissu Raaheen, jonka matkaohjelman oli puheenjohtajamme Eeva suunnitellut valmiiksi. Matkaan lähdettiin Huovarin linja-autolla Hannu Ropposen kuljettaessa 56 eläkkeensaajaamme reissuun.
Ennen Raahea pysähdyttiin munkkikahveille Leipurin Keitaaseen/PullaPirtin kahvilaan. Perillä meitä odotti Pakkahuoneen Museon ranta-alueelle paikallisopas Pirkko Valtanen. Häneltä saimme kattavan ja mielenkiintoisen tietopaketin Raahen historiasta sekä tutustuimme kiertoajelulla Raahen kaupunkiin ja sen ympäristöön. Kuulimme monia tarinoita vanhojen talojen historiasta ja omistajista. 1800-luvun puolenvälin jälkeen Raahe oli Suomen suurin laivanvarustajakaupunki.
Kiertoajelun jälkeen siirryttiin ruokailemaan Langin Kauppahuoneelle, jossa maittava ruoka nautittiin 1800 -luvun tyylisistä astiosta ja jossa tarjoilijat ollivat pukeutuneet  mamsellien asuihin. Kahvila-ravintola oli sisustettu ajan hengen mukaisesti ja puodista oli saatavana monipuolisia matkamuistoja.
Ruokailun jälkeen sirryttiin museokierrokselle: (museoiden tiedot Raahen nettisivuilta )

Pakkahuoneen museo
Pakkahuoneen kokoelmien rungon muodostavat 1800-luvulla lahjoitetut esineet: kaukomailta tuodut luonnonihmeet ja käyttöesineet sekä eksoottiset matkamuistot. Myöhemmin on koottu myös Raahen kaupungin historiaan liittyvää kulttuurihistoriallista esineistöä mm. taidokkaita naisten käsitöitä, astioita ja leluja. Kaupungin kukoistus purjelaivakaudella näkyy museon esineistössä.

Kokoelmat kertovat Raahesta merenkulkijoiden ja laivanrakentajien kaupunkina. Purjelaivapienoismallit, laivataulut ja navigointivälineet ovat osa kaupunkimme merellistä historiaa. Esineiden joukossa on monia harvinaisuuksia, kuten upea kokoelma Mikael Baltin puuveistoksia Raahen ensimmäisestä kirkosta 1600-luvulta.Kirkkosalissa voit hiljentyä Mikael Baltin 1600-lukuisten vaikuttavien puuveistosten keskellä.

Soveliuksen talo

Pakkahuoneen museon välittömässä läheisyydessä Rantakadun vastakkaisella puolella on Soveliuksen talo, 1780-luvulla rakenenttu Raahen vanhin säilynyt asuinrakennus. Talo edustaa tyypillistä 1700-luvun porvaristaloa.
Yläkerrassa sijaitsee interiöörimuseo Laivapatruunin koti, joka esittelee 1890-luvun laivanvarustajakauppiaan vauraan kodin kaikessa komeudessaan. Kodissa on kauniita perintöhuonekaluja, aikakauden uutuuksia sekä runsaasti erilaista esineistöä. Laivanvarustaja eli patruuni toimi esi-isiensä tavoin myös kapteenina omistamillaan laivoilla. Ulkomaiden satamissa teetetyt laivataulut komistavat kodin seiniä.Salissa kukoistavat viherkasvit kilpaa huonekalujen, verhoilukankaiden, mattojen, liinojen ja verhojen kanssa. Patruunin kodin viherkasvit ovat juuri niitä lajeja, joita raahelaiskodeissa yli sata vuotta sitten vaalittiin: huonekuusi, kiinanruusu, kliivia, apostolinmiekka ja asparagus. Pikkuesineiden runsaus oli talon emännän rakas harrastus ja ilonaihe, palvelustyttöhän niistä joutui pölyt pyyhkimään.

Wanha apteekki
Wanhan apteekin kokoelma on yksi Suomen arvokkaimmista farmasia-alan kokonaisuuksista. Yleisön tutustuttavana on mm. puisia rohdoslaatikoita apteekin alkuajoilta, satamäärin eri vuosisadoilta peräisin olevia lääkepulloja, vanhimmat niistä 1700-luvulta, monenlaisia lääkkeiden valmistuksessa tarvittuja välineitä, keraamisia pyöreäkantisia "runtipurkkeja", joita on käytetty rohdosten ja kemikaalien säilytykseen, lääkkeiden myyntipakkauksia 1800-luvulta jne. Monissa rohdospurkeissa on jopa vanhoja lääkeaineita jäljellä.

Antoisan museokierroksen jälkeen oli mukava vielä istahtaa puiston penkille tai ranta-aukiolle nauttimaan jäätelöt ennen kotimatkaa aurinkoisessa kesäsäässä.

Tehtiin taas kerran onnistunut ja mieliinpainuva reissu mukavalla porukalla. Kiitokset kaikille osallistujille ja matkaohjelman suunnittelijalle!

EKL:n Oulun Piirin Kesäjuhla ja 50-vuotisjuhla Pikku-Syötteellä 17. - 18.8.2022

Yhdistyksemme jäsenistä 26 pääsi osallistumaan em. juhlaan. Lähtijöitä olisi toki ollut enemmänkin, mutta hotellissa ei ollut enää huoneita. Matkaan lähdettiin yhdessä Nivalan Eläkkeensaajien kanssa, matkanjohtajana puheenjohtajamme Eeva sekä nivalaisista Vappu Oja.

Perillä osallistuttiin perinteisiin kenttäpeleihin eli tikan-, kettigin- ja pullon tarkkuusheittoihin. Eeva ja Mikko tuomaroivat kettingin heitossa ja Kari sekä Vappu tikanheitossa. Nivalaiset onnistuivat palkintosijoillekin, myös karaoken piirinmestaruuskisassa Raija Kiviniemi Nivalasta ylsi pronssisijalle.

18.8.2022 pidettiin Syötesalissa Oulun piirin 50-vuotisjuhla. Yhdistyksemme onnittelutervehdyksen välittivät Eeva, Kari ja Marja-Leena. Ohjelma oli monipuolinen, oli kuorolaulua, runonlausuntaa, kansantanssia, yksin- ja yhteislaulua sekä pari sketsiä. Yhdistyksemme esitti sketsin Pikku-Peikko Eevan ideoimana ja ohjaamana.
Tilaisuus päättyi yhteislauluun Kultaiset vuodet. Sitten lähdettiinkin kotimatkalle arpajaisvoittojen kera!

Tapahtumasta voi lukea lisää EKL Oulun Piirin kotisivuilta oheisesta linkistä:

Pikkujoulureissu kylpylähotelli Kivitippuun 17. - 19.11.2022

Torstaina 17.11.2022 Huovarin isolla bussilla lähti pikkujoulun viettoon Kivitippuun 57 yhdistyksemme jäsentä. Kahvitauko pidettiin Kaustisella ja yllätyksenä kyytiin hyppäsi pari rempseää ja hemaisevaa "hunajapupua" ( tutut Lyyli ja Bertta ). Heillä oli vähän levottomat jutut, joilla naurattivat matkustajia. Iltapäivällä oltiin perillä ja päästiin viihtyisiin huoneisiin. Ruokailun jälkeen sai viettää iltaa seurustelemalla ja tanssimalla perinteisen tanssimusiikin tahdissa.

Perjantaina oli mahdollisuus käydä kylpylässä ennen tai jälkeen ruokailun. Lappajärvi -sali oli varattu boccian peluuta varten klo 12 - 16 ja siihen oli runsas osanotto. Tarjolla oli myös tuoli- ja vesijumppaa ( paikallisten ryhmän mukana ), tutustumista laajaan kivi/meteoriittinäyttelyyn, lähteä pienelle avaruusmatkalle tai lähteä ulkoilemaan kauniissa maisemissa. Myös kuntosali oli vapaasti käytettävissä. Illalla oli tarjolla runsas ja maittava joulupäivällinen, jonka jälkeen pääsi tanssimaan kahden eri orkesterin tahdissa.

Lauantaina oli vielä mahdollisuus saunoa, ulkoilla ja seurustella ennen linja-auton saapumista kotimatkalle. Bussiin noustiin iloisin mielin ja Ylivieskassa kuski teki pari kunniakierrosta liikenneympyrässä matkustajien yllätykseksi. Virkistynein mielin palattiin kotiin.