Retket ja matkat

13.3.2026 tehtiin teatterimatka Ouluun, Euroopan kulttuuripääkaupunkiin

Klo 8 linja-autoasemalta lähti matkaan 41 jäsentämme Pohjolan Matkojen bussilla kohti Oulua. Perillä paikallisopas Elina Liimatta oli odottamassa ja hän kierrätti bussilla porukkaa Oulun ympäristössä. Saatiin kuulla paljon historiaa ja tulevaisuuden suunnitelmia kaupungin kehittymisestä.

Klo 11.30 päästiin maukkaalle lounaalle ennen teatteriesitystä Teatteriravintola Aulikseen.

Klo 13.00 alkoi Pintaremonttia -näytös pienellä näyttämöllä.

Näytelmä kertoi viiden henkilön ongelmallisista elämäntilanteista. 40-vuotias Sami ei ollut onnistunut saamaan pysyvää parisuhdetta ja poti vauvakuumetta. Hänen ystävänsä Markus oli puolestaan jäänyt yksinhuoltajaksi ja pyöritti kaoottista arkea uupumuksen partaalla vaimon sairastuttua masennukseen. Samin sisko Henna halusi äidiksi, mutta rankat hoidotkaan eivät auttaneet. Samin ja Hennan äiti Seija oli jäänyt leskeksi ja etsi uutta sisältöä elämäänsä sekä toivoi lapsenlapsia. Pesosen kohtaloksi oli jäänyt raskas omaishoitajan osa ilman "omaa elämää".

Näytelmä sisälsi monia ihmissuhteisiin liittyviä ongelmia kuten yksinäisyys, puhumattomuus, lapsettomuus, muistisairaus, suuri ikäero parisuhteessa ym.

Näistä aineksista oli kuitenkin tehty lämminhenkinen ja hersyvän hauska näytelmä,  jossa kaikkien ongelmalliset elämäntilanteet kääntyivät paremmiksi. Lopuksi Henna tuli raskaaksi ja vietettiin Samin häitä!

Näytös oli mukaansatempaava, sopiva sekoitus hauskuutta ja vakavuutta.  Näyttelijöiden suoritukset olivat suorastaan uskomattomia!

Näytelmän jälkeen päästiin vielä tutustumaan  elämyksellisiin näyttelyihin Oulun kaupungintalolla; Rauhankoneen kerros ja Korvamato-mediataidenäyttelyyn.

Myös näyttelyt herättivät ajatuksia ja ihmettelyä, aikaa ja opastusta ollisi kaivattu kohteiden tulkintaan.

Elämykselliseltä reissulta lähdettiin kotimatkalle klo 17.00 palataksemme jälleen kokemuksia rikkaampana kotikaupunkiin.

Ohessa muutama kuva Oulun kaupunginteatterin sivuilta näytelmästä, kuvaaja Kati Leinonen:

Sokkomatka 23.6.2026

- matkavastaava Helena Nisulan palaute matkasta:

Sokkomatkaporukka 55 hlön vahvuudella lähti matkaan Ylivieskasta klo 9.00. Tietysti jännittäen, mihin ilmansuuntaan matka suuntautuu, pohjoiseen---etelään--- länteen--- no itäänpäinhän sitä lähdettiin ja määränpäänä oli Iisalmi.

Opas oli jo odottamassa ja aluksi tutustuimme Iisalmen ortodoksiseen Profeetta Elian kirkkoon. Hiukan vaatimattoman ulkokuoren sisällä avautui silmiä häikäisevä loisto vanhavenäläistyysine freskomaalauksineen.

Seuraavaksi nautimme maittavan lounaan kulttuurihistoriallisessa Hotelli Golden Domen ainutlaatuisessa bysanttilaisessa salissa.

Ruokailun jälkeen oli opastettu kierros Iisalmen eri kaupunginosissa. Saimme kuulla mielenkiintoista asiaa ainutlaatuisesta Genelec-yrityksestä, joka luo ja toimittaa työkaluja äänen tarkkailuun audioalan ammattilaisille ympäri maailmaa.

Ajelun päätteeksi pääsimme tutustumaan Panimomuseon Olvin henki- näyttelyyn, joka esittelee Olvin 145- vuotista historiaa. Videoesityksen kautta myös nykyaikaiseen valtaisaan Olvin tuotteiden valmistukseen alusta jakeluun saakka.

Matka jatkui Koljonvirran alueelle, jossa vierailimme Juhani Ahon museossa. Museolla yhdistyvät ainutlaatuisesti kirjailijamuseo, Ahon lapsuudenkotina toiminut pappilamiljöö sekä sotahistoria. Museo sijaitsee Koljonvirran taistelun (1808) alueella, jossa eversti Sandels ja ruhtinas Dolgorukov kohtasivat.

Paluumatkalla pysähdyimme vielä Pyhäsalmen ABC:lle kahville. Paljon saimme uutta tietoa ja ihmettelyn aihetta sokkomatkallamme. Matkalaiset vakuuttivat olevansa tyytyväisiä matkan antiin.